تبلیغات
وبلاگ استعدادهای پارسیان

وبلاگ استعدادهای پارسیان
مرکز مقالات علمی و آموزشی  
نویسندگان
نظر سنجی
طرفدار چه سبک از مطالب هستید؟







پیوندهای روزانه

اخلاقیات (morals ، Ethics) چیست؟

اخلاق، معرفتی است که از افعال اختیاری انسان بر اساس یک سیر عقلایی شکل می گیرد.

اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می کند. در حقیقت، اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که در سازمان چه ارزش هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود.

مهم ترین متغیر در موفقیت سازمان ، اخلاق حرفه ای است. اگر چه انسان ها در مصداق موفقیت و تعریف آن ، دیدگاه واحدی ندارند، اما همه موفقیت طلب هستند. به عبارت دیگر، موفقیت در زندگی شخصی ، شغلی و حیات سازمان ، آرمان مشترک و معنا بخش آدمی است.


تعدادی از عوامل اصلی و موثر در موفقیت سازمان ، عبارتند از:

منابع انسانی، تکنولوژی و دانش فنی، پول و سرمایه، رضایت مشتری، سهم بازار ، مشارکت سازمانی ، مزیت رقابتی و توان فناوری که نقش این عوامل در موفقیت سازمان ها، همیشه یکسان نیست؛ بلکه وزن و اهمیت هر یک از آنها با هویت و وضعیت سازمان ( آرمان، اهداف، حرفه، صنعت، محیط و...) همبستگی دارد.

موانع موفقیت نیز عبارتند از:

تنش های درون سازمانی ، تعارض های غیرکارکردی، ضایعات، تهدیدهای محیط ، ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی، ضعف روابط عمومی، ضعف مدیریت و...

در این راستا؛ استقرار اخلاق حرفه ای در سازمان، ضرورت داشته و با ایجاد آن علاوه بر رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار می توان به افزایش کارایی و توان کارکنان، بهبود روابط بین آنها و افزایش میزان مشارکت آنها در تصمیمات مدیریت و سازمان و نقش آفرینی در سازمان امید بست. در واقع بدون وجود اخلاقیات در سازمان، هیچگونه پایبندی به اهداف و مناسبت های بین افراد وجود نداشته و امکان موفقیت سازمان در جنبه های مختلف بوجود نخواهد آمد. وجود اخلاق حرفه ای در سازمان یک مزیت رقابتی است. فرد آر. دیوید می گوید: در سازمان، اصول اخلاقی خوب از پیش شرط های مدیریت استراتژیک خوب است؛ اصول اخلاقی خوب ، یعنی سازمان خوب.

 

اهمیت اخلاق حرفه ای در سازمان

اخلاقیات به عنوان مجموعه ای از اصول، اغلب به عنوان منشوری که برای راهنمایی و هدایت استفاده می شود، تعریف شده است. این مجموعه اصول ، چهارچوبی برای اقدام ارائه می کند. اخلاق حرفه ای ، مانند شمشیر دولبه ای است که یک لبه آن تهدید است.

ضعف در سیستم اخلاقیات، منجر به کاهش ارتباطات و افزایش خسارات در سازمان می گردد و مدیریت، بیشتر بر روی کنترل گذشته نگر تکیه خواهد کرد؛ زیرا افراد به مدیریت ، اطلاعات را نمی رسانند و در این صورت، انرژی سازمان به منفی تبدیل می شود و به عبارت دیگر ، توان سازمان به جای آن که صرف هدف شود ، صرف شایعه ، غیبت، کم کاری و ... خواهد شد. لبه دیگر این شمشیر، فرصت است.

اخلاق حرفه ای ، تاثیر چشم گیری بر روی فعالیت ها ونتابج سازمان دارد . اخلاق حرفه ای ، بهره وری را افزایش می دهد ، ارتباطات را بهبود می بخشد ودرجه ریسک را کاهش می دهد؛ زیرا هنگامی که اخلاق حرفه ای در سازمان حاکم است ، جریان اطلاعات به راحتی تسهیل می گردد ومدیر قبل از ایجاد حادثه ، از آن مطلع می گردد.

روش فرایند کاربردی نمودن اخلاق در رفتار افراد وگروه ها روش به کارگیری اخلاق در موفقیت سازمانی ، داری مراحل زیر می باشد :

1-     موفقیت ازاخلاق حرفه ای سرچشمه می گیرد .

2-      اخلاق حرفه ای ازاعتماد آفرینی ایجاد می شود.

3-     اعتماد آفرینی از پیش بینی رفتار ایجاد می شود.

4-     پیش بینی رفتار از مستمر بودن وقانون مند بودن رفتار سرچشمه می گیرد .

5-     مستمر بودن وقانون مندی از مسئولیت ناشی می شود.

6-     مسئولیت از قانون وباورهای فرد شکل می گیرد .

مدیران در برابر مسئولیت ها وتعهدات اجتماعی

سازمان ها ومدیران درمقابل مسئولیت ها وتعهدات اجتماعی چهار دسته اند   :

1-    دسته اول ، استراتژی تدافعی دارند . این دسته از مدیران ، تعهد اخلاقی ندارند ومحیط وکارکنان را طعمه می بینند و سعی در غارت آنان دارند.

2-    دسته دوم ، استراتژی واکنش دارند. این دسته ازمدیران ، تعهد اخلاقی ندارند ؛ اما بر اثر فشار عوامل خارجی ، نسبت به تعهدات خود عمل می نمایند.

3-    دسته سوم ، استراتژی انطباقی دارند . این دسته از مدیران ، تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و بدون تهدید وفشار ، به انجام آن اقدام می کنند.

4-    دسته چهارم ، استراتژی اثر گذاری دارند . این دسته از مدیران ، تعهد اخلاقی را پذیرفته و با میل و رغبت و درجهت خدمت ، به انجام آن اقدام می کنند.

 

نکات مورد توجه درایجاد اصول اخلاقی

الف ) اصول اخلاقی پیش شرط مدیریت است.

ب ) اخلاق حرفه ای ، یک دانش است که بر مبنای یک سیر منطقی وعقلانی باید ایجاد شود.

ج ) مدیران باید به اصول اخلاقی حرفه ای اعتقاد داشته باشند (از شعار به شعور در آیند )

د) شاخصه های اخلاقی حرفه ای ، باید دقیقاً توسط مدیران روشن شود .

و) شاخصه های اخلاقی ، نباید با هم در تعارض باشند .

ه ) مدیران باید خود به این اصول احترام گذارند ودر رفتار خود ، آنها را تجلی دهند .

ی) نقایص اخلاقی می تواند در سطح زیربنایی وعملیاتی ظاهر گردد. عدم ارتباط مدیران ارشد ومدیران عمیاتی می تواند نقایص اخلاقی را در سازمان افزایش دهد .

  

 برگرفته از سایت ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی




طبقه بندی: مقالات کلی،  مقاله آموزشی، 
[ 1393/01/24 ] [ 20:12 ] [ ساسان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام.من ساسان مدیر این وبلاگ هستم.
در این وبلاگ هر مقاله ای از هر موضوعی وجود دارد.برای اینکه هر قشری بتونه از اینجا استفاده کنه همه نوع مقاله ای قرار دادیم.امیدوارم از مطالب لذت ببرید و لطفا بعد از استفاده از مطالب این وبلاگ نظرات خود را برای ما ارسال کنید.
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :