وبلاگ استعدادهای پارسیان
مرکز مقالات علمی و آموزشی  
نویسندگان
نظر سنجی
طرفدار چه سبک از مطالب هستید؟







اینكه گردشگر كیست و بر اساس چه معیاری شمارش می‌شود و چرا همواره بر سر آمارهای گردشگری در كشور اختلاف‌نظر وجود دارد، به اعتقاد رئیس فراكسیون گردشگری مجلس ناشی از ضعف سامانه‌های آماری نیست كه ناشی از نبود تعاریف واحد و جامع در گردشگری است. ازاینرو برای به دست آوردن آمارهای درست ابتدا باید گردشگر و گردشگر معنا كرد.
رئیس فراكسیون گردشگری مجلس: گردشگری ایران نیاز به بازتعریف دارد
اینكه گردشگر كیست و بر اساس چه معیاری شمارش می‌شود و چرا همواره بر سر آمارهای گردشگری در كشور اختلاف‌نظر وجود دارد، به اعتقاد رئیس فراكسیون گردشگری مجلس ناشی از ضعف سامانه‌های آماری نیست كه ناشی از نبود تعاریف واحد و جامع در گردشگری است. ازاینرو برای به دست آوردن آمارهای درست ابتدا باید گردشگر و گردشگر معنا كرد.

گردشگری
خبرگزاری میراث فرهنگی _ گردشگری _ « موفقیت در گردشگری به این معناست كه بیش از دو برابر گردشگران خروجی توریست ورودی داشته باشیم». حال آنكه واقعیات گردشگری این معادله را تائید می‌كند یا خیر موضوعی است كه اسداله عباسی، رئیس فراكسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با CHN به آن می‌پردازد.
 
گردشگری موفق به چه معناست؟
موفقیت زمانی معنا می یابد که بتوانیم یک و نیم تا دو برابر کسانی که از ایران به قصد گردشگری خارج می شوند از دیگر کشورها توریست وارد کشور کنیم. بنابراین نباید اینطور باشد که سفر به ایران گرانتر و سخت تر از کشور های همسایه و شبیه به ایران باشد.
 
پیش نیاز اینکه سفر به ایران ارزانتر و مقرون به صرفه تر از کشورهای همسایه باشد چیست؟
ما باید به سمتی برویم که گردشگری دومین صنعت کشور شود. مجلس توجه ویژه‌ای به گردشگری در برنامه پنجم توسعه دارد که حتی کم کم و در سالهای آینده گردشگری بتواند جای نفت را به عنوان صنعت اول کشور بگیرد. حمایت از سرمایه‌گذاری در این مسیر جایگاه ویژه ای دارد و تنها نباید به سرمایه‌گذاری‌های داخلی بسنده کرد و نیاز است که سرمایه گذاران خارجی را نیز در جهت توسعه گردشگری جذب کنیم.
 
این بایدهایی که می فرمائید خوب است ولی نقش فراکسیون گردشگری مجلس در اینکه چه زمانی بایدها تبدیل به شد می شود چیست؟ خروجی کاری فراکسیون مجلس طی دو سال گذشته چه بوده است؟
فراکسیون گردشگری ایجاد نشده که با سازمان و ارگانی دست به یقه شود بلکه آمده است تا مکمل باشد و گامی در رونق گردشگری این کشور بردارد. هدف این فراکسیون تسهیل در روند اجرای قوانین و برداشتن موانع است . لذا فراکسیون گردشگری روحیه تعامل دارد تا تقابل؛ با این حال اگر سازمانی نیز کم کاری کرده باشد مورد سوال مجلس واقع شده است. به عنوان مثال واژه نفر_سفر که امسال مطرح شد و آمار سفرهای نوروزی با سنجش آن اعلام شد به واسطه اینکه ناشناخته بود مورد اعتراض واقع شد ما هم سازمان را مورد سوال قرار دادیم اما مشاهده شد با اینکه واژه جدید بوده است اما به لحاظ کارکرد اتفاق مهمی است . کارکرد واژه نفر سفر این بود که مسئولان بدانند 100 میلیون جابه جایی مسافر در ایام نوروز در کشور داشته ایم بنابراین برای سالهای آینده باید تمام همت و اراده خود را برای سرویس دادن به اینها جمع کنند. از سوی دیگر فراکسیون گردشگری یک فراکسیون منفعل نیست و ما کار خود را انجام می دهیم و به طور مدام با مدیران سازمان جلساتی را داشته و برگزار می کنیم.
 
آنچه از 100 میلون جابه جایی مسافر مهمتر است و فعالان و متخصصصان حوزه سفر و گردشگری مایل به دانستن آن هستند، این است که چند نفر از 100 میلیون در هتل اقامت کرده اند، چند نفر در رستوران غذا خورده اند، چند نفر صنایع دستی خریده اند و در مجموع چند نفر به اقتصاد بومی کمک کرده اند. این رقم خیلی کمتر از 100 میلیون نفر است و این حجم مسافر در بسیاری از نقاط به زیست بوم منطقه صدمه زده و در واقع صرفه اقتصادی نداشته است. آیا باید در کنار این آمار ماحصل و خروجی اقتصادی این سفرها نیز تهیه شود؟
قطعا گردشگری داخلی تاثیرات مثبتی بر اقتصاد محلی داشته اما آماری اعلام نشده است. به عنوان مثال بومی ها خانه هایشان را به مسافرها اجاره می دهند و کسب سود می کنند اما این آمار در جایی ثبت نمی شود. در نتیجه بایدبه تعاریف پایه‌ای گردشگری توجه جدی‌تر و بیشتری شود.
 
آیا این تعاریف شامل تعریف گردشگر هم می‌شود كه عنوان كردید آماری از آن وجود ندارد؟
دقیقا باید تعریف شود كه گردشگر كیست كه در شمارش گردشگران دچار اشتباه نشویم. البته باید در نظر داشته باشیم كه بر خلاف تصور برخی گردشگران تنها افرادی نیستند که به قصد تفریح سفر می کنند.
 
یعنی کسانی را هم که به عنوان میهمان به مراسم و همایشها دعوت می‌کنیم گردشگر محسوب می شوند؟
اگر ما خود همایش گذاشته و هزینه میهمان را داده‌ایم، گردشگر نیستند. گردشگری تعریف دارد و هر کسی که وارد کشور می شود گردشگر نیست. گردشگر کسی است که از جیبش خرج می کند لذا باید راهکاری بیاندیشیم که حتی میهمانانی که به ایران می آیند نیز از جیب خود خرج کنند و این هزینه در جیب فعالان و نیروهای خدماتی حوزه سفر برود. در نتیجه ابتدا باید گردشگر و گردشگری را بازتعریف كرد و سپس به دنبال محاسبه آمارها بود.
 
از دیگر مواردی که شما به عنوان بایدها در صنعت گردشگری ایران نام بردید جذب سرمایه‌گذار بود. در حال حاضر سرمایه گذاران متعددی وجود دارند که طرح های مشارکتی اقامتی و پذیرایی را با دولت آغاز کرده‌اند‌، رقم سهم خود را در طرح هزینه کردند و پروژه شان بین 30 تا 50 درصد پیش رفته اما تسهیلات وعده داده شده را دریافت نکرده‌ به شدت متضرر شده اند. بعضی از این سرمایه گذاران بیش از 8 سال است که در انتظار اعطای تسهیلات بین بانک و سازمان گردشگری سرگردان شده‌اند. در این شرایط صحبت از جذب سرمایه‌گذار كمی دور از ذهن نیست؟
یکی از چالش هاس مهمی که صنعت گردشگری کشور همین مورد است. موارد بسیاری در کشور هستند که در صنعت گردشگری وارد اما حمایت نشدند حتی تعداد زیادی از اینها هم توسط خود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توجیه و برای سرمایه گذاری آماده شدند اما بانک‌ها نتوانستند تسهیلات مناسب و با بهره پائین به اینها بدهند. فراکسیون گردشگری مجلس هم این موضوع را به جد پیگیری



طبقه بندی: مقاله جغرافیا،  مقالات کلی، 
[ 1388/11/1 ] [ 20:06 ] [ ساسان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام.من ساسان مدیر این وبلاگ هستم.
در این وبلاگ هر مقاله ای از هر موضوعی وجود دارد.برای اینکه هر قشری بتونه از اینجا استفاده کنه همه نوع مقاله ای قرار دادیم.امیدوارم از مطالب لذت ببرید و لطفا بعد از استفاده از مطالب این وبلاگ نظرات خود را برای ما ارسال کنید.
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :